Blogg om stress- Kristen meditation




Jag vill gärna dela med mej av mina tankar kring stress/ KBT (kognitiv beteende terapi) där jag är just nu i mitt liv. Kanske du blir inspirerad....vad vet jag :)

KBT- tänket, med allt vad det innebär, har nu äntligen kommit in i mitt liv på sitt (för mej) "rätta" sätt.
Jag är mitt uppe i läsandet av en bok om bön. Boken heter "Bönens trädgård", skriven av biskop Martin Lönnebo (även skapare av "frälsarkransen").
Varje dag, under en månad, kan man läsa denna bok där han skriver tänkvärda ord inspirerat av Herrens ord från bibeln. Lite intressant är att varje dag har en viss betydelse enligt gammal kristen tradition och detta har Martin med i boken. Måndag är "Heliga faderns dag", tisdag- "gudsrikets dag", onsdag- "godhetens dag", torsdag- "brödets dag", fredag- "Försoningens dag", lördag- "fullbordans dag" och söndag- "segerns dag".
Under varje dag har jag skrivit ner speciell sak att be om i mina böner som har med dagens innebörd att göra. Detta blir till ett regelbundet schema som jag kommer följa varje dag.  Även kristna handlingar finns med.....tex meditation. Jag känner att jag behöver regelbundenhet i mitt kristna liv för att påminna mej om vem jag tillhör och vem som regerar i mitt liv. Det är så mycket som "stör" runt om i verkligheten. Jag får verkligen kämpa för att inte slungas med i allt "ytligt" osv.
Jag tror att genom att ta sej tid med Gud, genom att på detta sätt skapa "dags scheman"/"ritualer", fördjupar inte bara relationen med Jesus kristus utan kopplar även bort verklighetens stress, krav osv....att bara få umgås med Gud, små korta stunder räcker. Vilken kvalitetstid egentligen! ;)

Eftersom KBT- mindfullness kommer av buddhismen ursprungligen så finner jag det lämpligare att applicera de metoder jag fått av den kurs jag gick, på ett mer kristet sätt. Men jag kan tillägga att jag inte ångarar eller är emot just denna terapin, för man ber inte till något högre väsen. Metoden har hjälpt mej att förstå och uppmärksamma hur jag fungerar och gett mej metoder för att, på ett bättre sätt, hantera dåliga ovanor i mitt liv.
Men...istället för att stänga in sej på toa och spänna/ släppa separata muskler (KBT- M. metod) kan jag be en bön. Istället för att lägga sej ner och gör en mer omfattande procedur/meditation (spänna/släppa) kan jag meditera på ett kristet sätt och skapa egen struktur för meditation.
Jag har själv gjort ett slags schema för meditation som jag kommer göra två gånger i veckan på olika sätt. I meditationen kommer det inkludera: Ligga på spikmatta (väldigt avslappnande psykiskt och fysiskt), lyssna på kristen lugn musik, bön i olika fomer, tystnad, dagbokskrivande (skriva av mej tankar, känslor, beteenden...), begrunda de Gudstecken man kan upptäcka i livet (vart leder Gud mej och hur? märker jag HANS tecken?) samt begrunda min kallelse.

Jag kanske skriver mer någon annan dag :)
Fråga gärna om du undrar något!
Frid!
/Magdis

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0