Blogg- om läkning och helande av sår

2012-07-14 var jag på följade själavårdseminarium under "oasmöte" i Kungsbacka;

"Läkedom i Kristus - befrielse från bindningar, helande från sår."
av diakonen Ingrid Gustavsson.

Först vill jag säga att delar av det jag kommer skriva om, från seminariet, kan appliceras även i ett icke kristet liv. Så du behöver alltså inte nödvändigtvis vara kristen för att kunna ta del av allt jag skriver.





Det jag nu kommer skriva är utifrån seminariet, med mina ord och tolkningar. Det inkluderar inte allt hon sa utan, vad jag tycker, var det mest väsentliga.
Hoppas du får mycket nöje, glädje och upplyftning med läsningen!! :)
Det hade iallafall jag under seminariet. Jag fick ut mycket värdefullt, konkret och viktigt!
Dela gärna med dej av dina tankar om du vill!


Vi människor är ju känslosamma och sköra, som ger i uttryck på olika sätt. Vi har därför ofta sår som behöver läkas. Ofta kommer såren från familjen och uppväxten.
Då kan man vända sej till Gud, han väntar in dej.


Sår kräver sårvård
i form av omsorg och tålamod. Acceptera dina sår och ta allt mer distans till dem i din bearbetning.



Denna cirkel är "Guds cirkel", vilken Inger utgick ifrån under seminariet. Den beskriver oss människor, utanför cirkeln, i förhållande till Gud (genom Jesus Kristus) som utgör kärnan i våra kristna liv här på jorden. Det handlar alltså om vad Jesus konkret kan göra för att hela och läka oss.



Vi bör, säger Inger, konstant sortera vad som kommer av Gud och inte gällande tankar, känslor och handlingar.
För att kunna göra detta umgås man med Jesus genom tex en kristen församling, sakrament mm. Det är lättare att skilja på vad som kommer av Gud och inte då.
Varför? för att Guds ord, genom bibeln, beskriver dessa (församling, sakrament...) som viktigt i ett kristet liv.
Livet präglas av vad jag gör osv, därför är det viktigt med detta fokus och dessa kristna "handlingar".

Förlåtelse är grunden till att upprätta relation/kontakt/ umgänge mellan människor och för att må bra psykiskt. Det man bör tänka på är att en förlåtelse kan ta tid att låta värka och det involverar mycket känslor i förlåtelsens kraft hos alla inblandade parter.

Bär jag på skuld och skam?
Man kan behöva hjälp av någon annan att veta vad sin skuld grundar sej i. Det gäller att "avslöja" den och ta den till ljuset för att sedan bearbeta den. Det finns många sätt att avslöja sin skuld. Man kan gå till psykolog, terapeut eller kanske en vän som man har förtroende för.


Vi är bundna av små trådar som förhindrar vår frihet. Dessa trådar kan bestå av onda och goda band till människor i livet. De negativa trådarna, som kan bilda negativa mönster, bör brytas!
De negativa/ onda trådarna kan vara....

* Då vi blir dömda för saker vi sagt, negativa förmaningar och attityder. Vi är ju människor med känslor och tar in dem mer eller mindre "djupt" inom oss som sätter spår.
* Jantelagen, som säger hur vi ska bete oss....inte vara "förmer", "du ska inte tro att du är något"...svar på tal: "Nej du ska VETA att du är något för Gud" (citat av Inger)

Viktig fråga att ställa sej:
Vad är GUDs tankar om MEJ?
DET är vad som räknas!
Fokusera på allt det positiva omkring dej istället för att grubbla och tänka/ ta in det negativa! (om tanken just då inte är att lyfta fram problemet i ljuset för bearbetning).

* Löften binder! (båda onda och goda).
* Rädslor binder!


Goda relationer där jag kan vara som jag är ger oss frihet!






Kommentarer
Postat av: Magdis

"Oasmöte" är en samling av folk från svenska kyrkan med viss karismatisk inriktning. Ingen sekt alltså! :)

2012-07-15 @ 14:07:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0