Blogg om stress- "Acceptera sin situation"

Acceptera sin situation

 

Enligt vad jag hört genom min stresshanteringskurs ("mindfullness", som jag fått möjlighet att gå ganska nyligen) och som jag själv fått erfara är att; förutsättningen för att kunna göra något år sin problematiska situation (stress, ångest, smärta mm) är att acceptera sin situation. Först kanske man 1 upptäcker den, sedan 2 accepterar den, för att sedan 3 analysera och 4 förstå den. Därefter vet man förmodligen lite mer om sitt problem så man kan pröva metoder för att hantera den och bli av med sin stress.

 

Jag tror att det är viktigt att försöka se allvarligt och seriöst på sin situation utan att tänka att "det är kört med mej". Det är även viktigt att ta mod till sej att be om hjälp. Det är ju så lätt att förneka sin situation kanske pga att försöka ta itu med sitt problem bryter sitt mönster i livet och man kanske inte har tid eller ork att hantera det hela. Sina behov i sitt problem är verkligen motsägelsefullt, dvs du måste ta itu med problemet och för att göra det bör man se problemet lite från utsidan, utan att känslorna får för stort utrymme och man kan då känna hopplöshet SAMTIDIGT som förutsättningen för att ta itu med problemet kräver en viss styrka, mod och lust vilket man oftast inte känner då man lider. Därför är det viktigt att be om hjälp.

Jag fick möjlighet, genom företagshälsovården, gå stresshanteringskurs "mindfullness" i grupp. Vi hade träffar varje vecka under våren. Utan denna kurs hade jag säkerligen inte lika snabbt kommit tillbaka till sunt psykiskt och fysiskt hälsoliv igen. Jag berättar mer om detta i kapitel 4 "behandlingar".

 

 

Man bör alltså vara beredd i livet på att oväntade saker händer och att uppmärksamma kroppens signaler.

Att acceptera sin situation, utan att hetsa upp sej över den, kan medföra lugn och trygghet. Det kan ta energi och kraft att förneka allt jobbigt i livet. Därför kan det vara skönt att acceptera och sedan, när man analyserar och förstår den, veta lite mer varför man lider och vad sina problem beror på. Genom att prata med en god vän kan lätta en del och vara ett första steg till att försöka göra något åt sit problem. Redan då får du faktiskt möjlighet att distansera dej till ditt problem och medvetandegöra det.

 

Vilken väg/ vägar har du tagit till att bli fri från dina problem?

Vad funkar bra och vad funkar mindre bra?

 


Nästa kapitel är "Diagnos, eller inte diagnos?"...... Jag menar då att för sin egen skull sätta ett namn på sin situation, beskåda hur djupt man befinner sej i sitt problem, se konsekvenser och även hur man akut kan lindra sina problem.


Kommentarer
Postat av: Ese

Åsa Nilsonne och Anna Kåver har skrivit några böcker som är lika mycket riktade till de som jobbar professionellt med stresshantering och de som råkar ut för stressen.

Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Vem är det som bestämmer över ditt liv?

Tillsammans



Efter jag har läst de böckerna har jag slutat försöka styra mitt liv utan jag låter det hända. Jobbiga saker kommer och går, men jag tänker efter innan jag låter mig reagera. Stressad blir jag ändå, men jag har lärt mig hantera det och kan släppa det som är onödig stress.

2011-09-18 @ 11:02:26
Postat av: Magdis

Tack för ditt svar Ese!



och tack för boktipsen! Det är givetvis också ett bra sätt att hantera stress; att läsa bra och inspirerande bäcker!



"Vem är det som bestämmer över ditt liv?" Den frågan kommer jag till i "fria vägen ut" :)



Härligt att höra att du blivit fri från stressen!

2011-09-18 @ 17:36:43
Postat av: Ese

Jag kan inte påstå att jag blivit fri från stress, men jag hanterar den bättre. Jag har lärt mig acceptera att en del dagar bara är skitdagar, men de får vara det. Istället för att försöka bekämpa stressen så betraktar jag den, låter den vara runt mig, men inte styra mig.

2011-10-17 @ 17:23:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0