Blogg om stress- "Planering och stress, hur?"

Som en fortsättning av förra kapitlet, som handlade om behandlingar, vill jag tillägga att det är viktigt att behålla de behandlingar/ metoder man tyckte hjälpte även om man känner sej mycket bättre! Kroppen har mer eller mindre lång återhämtningstid och du kan mycket väl få ett återfall när du minst anar det.

 

Ibland känns det som man vill släppa taget om allt när man är stressad, eller tvärt om; att man vill köra på och bedöva sin stress med massa roliga aktiviteter. Då är det viktigt att tänka på att planera sin vardag och sin fritid väl.

Vi har olika behov i vår hälsosituation, men gemensamt är att man behöver färre måsten/ aktiviteter. Även om det är roliga aktiviteter, som man vet att man kommer bli glad av när man väl kommer iväg, så kan det kännas som"ett måste" att komma iväg till. När man är stressad behöver man återhämtning och det får du genom att göra saker som inte kräver att du ska prestera, alltså; "ta in"- och "inte tänka så mycket"- aktiviteter. Eller varför inte vila/ power nap om du behöver det!

För att kunna genomföra detta är det viktigt att planera in aktiviteterna; dvs se över veckan, planera när man ska göra vad och att ha i baktanken att inte trycka in för mycket aktiviteter. Tänk efter vad du skulle kunna prioritera bort eller ersätta med. Jag tycker inte att det är dumt att skriva in i almanackan: "göra ingenting" valda dagar i veckan.

 

"Fokus" är ett viktigt tänk. När man väl är inne i sin aktivitet har jag upplevt att det är viktigt att fokusera på vad man gör här och nu. Att vara medveten i kropp och tanke och att inte fly i tankarna någon annan stans, eller att har flera aktiviteter i huvudet. Detta gör en stressad och trött.

 

 

Jag har själv haft väldigt svårt med att planera och prioritera bort saker, för jag vill så mycket....helst mer än det jag redan har. Jag tycker dock att det hjälper att tänka att "det är bara en tillfällig planering" och "livet ser olika ut i olika skeden i livet"..."jag kan återgå till vissa aktiviteter senare", "jag måste egentligen ingenting", "vad ger mej egentligen mest?" Kanske att du har fastnat i de aktiviteter du har och att det egentligen inte ger dej någonting?

När du gjort en sån här omplanering och levt i det en liten tid så lär du känna sej själv och dina behov bättre. Efter ett tag kan du successivt justera aktiviteterna i almanackan om du vill.

 

Jag fick prioritera bort band projektet (sången), sedan fick jag prioritera bort pressen av att umgås med folk (umgicks mindre), även dansen har jag inte drivit på lika hårt med att söka dansuppdrag och promota mej själv. Nu har jag hittat en väg där jag kan kombinera både sången och dansen genom en och samma aktivitet. Jag har även planerat in så jag har dansen och sången på samma dag....då får jag fler dagar att ta det lugnt på.

 

Hur tänker du när du planerar dina aktiviteter? vad värderar du?

 

Nästa kapitel kommer handla om ens "självbild" som faktiskt påverkar en mer än man tror.  Sin självbild kan också se olika ut före och efter behandling av stress.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0