Blogg om stress- "Dagens människa"

Karriär och prestationer både på jobb och fritid härskar i dagens samhälle och hos dagens människa.
Man åtar sej kanske mer och mer aktiviteter, man har förebild/er eller är själv en förebild. Samtidigt ligger ett kontrollbehov i det hela. Ju mer aktiviteter vi har dessto svårare blir det att ha kontroll över det man gör. När får man då vila från alla aktiviteter när de tar upp så mycket tid?

Bekräftelsebehov är även en stor grej i livet. Alla har vi behov av bekräftelse och positiv feedback i livet. Att man har mer eller mindre behov av bekräftelser kan bero på brist av detta i barndomen. Här kan man gärna granska vad som är sund bekräftelse och inte. Jag tänker då på att det är viktigt att få beröm och positiv feedback på det man gör. Negativ konsekvens av bekräftelser tror jag kan vara att man driver sej själv utanför sina egna förmågor och gränser. Det kan också vara så att behovet av att synas och höras kan göra att man hittar en väg i detta genom kriminalitet.
Det är svårt att se hur bekräftelsebehoven kan få negativa konsekvenser.....vad tror ni? har ni något bra exempel?


I allt man tar sej för tror jag det är lätt att glömma sej själv och att se till sina egna behov och gränser. Väldigt viktigt att ständigt påminna sej om är att "det finns ingen människa som är perfekt".
Man kan därför sätta sej ner och granska sitt tänkande i olika situationer, tex efter viss situation......"hur tänkte jag nu?", "varför tänkte jag så?", "är det verkligen så viktigt....?"varför är det viktigt för mej?", "kan jag tänka annorlunda?"...osv.

Vi människor klarar inte hur mycket aktiviteter, krav och press som helst. Oavsett hur mycket utav detta man har i sitt liv tror jag det är viktigt att lära känna sej själv och ta itu med det man behöver, annars är det nog lätt att det kommer ifatt en och vara en orsak till att man tillslut kanske går in i väggen.
Till exempel om man har stora kontrollbehov och man uppmärksammar starkt de gånger man inte har kontroll och bestraffar sej själv för detta....tex tänker: "ush vad dåligt av mej". Det är viktigt att fråga sej själv vad som är relevant tänk i sitt kontrollbehov.

Det är svårt och det kräver en viss kraft att stå emot alla krav samhället ger. Men genom att ta upp och belysa detta gör det folk medvetna om vad som sker i samhället. TV4 "efter tio" tog upp detta idag, intressant!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0